Up To Date 1052

Up To Date 1052

januari 29, 2024 0

Toneelgroep Knipperlicht uit Zulte speelt “De kat in de kelder” en vist daarv oor een echte Zultse toneelfreak terug op. Erik Van Craeyenest en Jana Devos waren onze gasten. Regisseur is Kristof Van Craeyenest. Hij wilde als regisseur, en zeker als huisregisseur, uit zijn comfortzone stappen. Daarom werd voor de eerste keer beslist de acteurs te laten kiezen wat ze zouden spelen. Unaniem vonden ze dat ‘Kat in de kelder’ van Paul Anrys het te spelen stuk moest worden. Bij een eerste lezing had hij wel nog sterk zijn twijfels. Zelfs tijdens de eerste lezing met de acteurs twijfelde hij nog over welke weg hij hiermee moest bewandelen.” Maar opeens was het daar: laten we ‘over the top’ gaan, de clichés versterken, in overdrive gaan,… dat kan dit stuk zeker wel hebben”. Nadat hij er jarenlang op gehamerd had zich niet over te geven aan overacting, moesten ze dit nu bewust wel gaan doen. Wonder boven wonder pakten de spelers dit zeer snel op en werd Kristof opnieuw geconfronteerd met het talent dat in deze groep aanwezig is. Het is een topkomedie.

Corona is een vreselijk beestje geweest dat heel wat schade berokkend heeft, vooral in de toneelwereld. In Zulte hebben twee vermaarde toneelverenigingen er het bijltje bij neergelegd. Ook in de andere groepen is het soms moeilijk geworden om de nodige rollen te kunnen invullen. Ook zij hebben met deze problematiek geworsteld en vooral om de mannenrollen te kunnen toewijzen aan de mensen met het nodige talent. Eén van de mensen waaraan zij daarvoor dachten was Zultenaar in hart en nieren, met een enorme ervaring op de planken, Emmanuel Dhondt. Emmanuel kreeg zijn eerste rol in 1966 bij het KAJ mannentoneel. In die tijd was gemengd toneel op de parochie verboden. Het stuk “Hemelvaart heen en terug” van Gaston Martens werd toen gespeeld, de voorloper van “Paradijsvogels”. Maria laten spelen door een man leek een brug te ver. Zo werd beroep gedaan op Jozefa Verplaetse. De enige voorwaarde waaronder zij mocht spelen was dat er permanent, in de keuken ernaast, twee nonnetjes van het klooster aanwezig waren. Waar is de tijd? In 1967 werd Klaverke Vier gesticht en Emmanuel werd daar nogal vlug opgevist voor alle soorten rollen. Arlette Dujardin regisseerde bij Klaverke Vier en werd ook overal gevraagd als gastregisseur. Emmanuel is haar naar verscheidene groepen gevolgd, zoals Wakken en ’t Olsenaarke. Uiteindelijk is hij bij De Vriendenkring terecht gekomen toen deze gesticht werd. In het tweede Gaston Martensjaar werd hij door de gemeente gevraagd als belleman. In datzelfde jaar speelde hij de champetter/belleman bij Knipperlicht in “De Paradijsvogels”. Hij speelde diezelfde figuur in “De Dermautses” van André De Poorter en Sylva Deblanc. Hij speelde datzelfde jaar dan nog “Klakke Verdoest” van Gaston Martens bij De Vriendenkring. Nu hebben zij hem weer opgevist om Evarist te vertolken, een gepensioneerde majoor en hij heeft hierin echt zijn passie teruggevonden.

“De kat in de kelder” vertelt het verhaal van een familie: vader, moeder, dochter en dementerende grootmoeder, waarbij, door een barbecue in hun keuken, hun huis afbrandt. Zij krijgen onderdak aangeboden in de kelder van een majoor op rust die samenwoont met zijn ongehuwde zuster: Serafine. Als Felix, de man van het gezin, verneemt dat de kelder gelegen is naast een bank beginnen zijn oogjes te twinkelen. De kat van Serafine krijgt onverwacht een belangrijke rol te spelen en een ambtenaar van het OCMW en een loodgieter maken de verwarring compleet.

“De kat in de kelder” wordt gespeeld in Ontmoetingscentrum Knipperlicht, Gaston Martensplein 5 in Zulte, gisteren zaterdag 27 januari al, en verder de zaterdagen 3 en 10 februari, donderdag 1 februari en vrijdag 9 februari telkens om 20u. Op zondag 4 februari begint de vertoning om 17u. Reservatie kan op 0471/24.93.40 of www.toneelknipperlicht.be.

Spelen mee: Bart Raes; Dirk Goeminne, Emmanuel Dhondt, Hilde Sobry, Jana Devos, Kim Bekaert, Mario Reversé en Myriam Van Craeyenest

2024, een lichtjaar: Wim Lammertijn over de start van het Emile Clausjaar op 14 februari. Stad Deinze en mudel hebben 2024 tot Clausjaar uitgeroepen. Onder de noemer een lichtjaar – een verwijzing naar de luminist die Claus was – kun je in de stad deelnemen aan verschillende activiteiten die focussen op Emile Claus, die dit jaar 100 jaar geleden overleed. Het volledige programma werd gebundeld op www.emile-claus.be

Emile Claus (° 27 september 1849 – † 14 juni 1924) is de belangrijkste impressionist van ons land. Exact 100 jaar geleden legde hij zijn penseel voorgoed opzij en wisselde hij het aardse voor het eeuwige leven. De kunstschilder genoot in zijn tijd reeds grote bekendheid als Meester van Astene of Prins van het Luminisme. Met het monumentale Bietenoogst en vele andere werken is Emile Claus onlosmakelijk met de collectie van mudel en met de Leiestreek verbonden.

Wie Claus zegt, zegt Deinze. Om zijn 100-jarige overlijden passend te herdenken, werkten de Stad Deinze en mudel een uitgebreid jaarprogramma uit. De officieuze kick-off vond reeds op 15 december 2023 plaats met de organisatie van de Claus Christmas Run in het centrum van Deinze, waar maar liefst 1.000 sportievelingen aan deelnamen. In 2024 is het eerste officiële event het Valentijnsdiner in mudel. Geliefden kunnen zich op 14 februari gastronomisch laten verwennen met gerechten geïnspireerd op de favoriete lekkernijen van Emile Claus, met zicht op Bietenoogst. Het hoogtepunt wordt ongetwijfeld de retrospectieve tentoonstelling Emile Claus: Prins van het Luminisme, van 27 september 2024 tot en met 26 januari 2025 in mudel. Meer dan 100 topwerken uit de grootste collecties komen naar Deinze. Verder hebben we onder andere fietstochten, wandelingen, unieke events en publicaties in petto. Het rijkgevulde programma is gebundeld op de gloednieuwe website www.emile-claus.be. Daarnaast vind je er talrijke leuke weetjes, foto’s van Claus aan het werk langs de Leie of samen met zijn dierbaren, anekdotes uit zijn leven en het relaas van de vele lange reizen die hij maakte. De website is vooral een feest voor het oog, met een overzicht van de prachtige schilderijen vol licht en kleur.

Emile Claus maakt deel uit van het DNA van de stad Deinze. Veel van zijn werken zijn hier geschilderd, aan de Leie. De taferelen die je ziet, kan je veelal vandaag nog herkennen en bezoeken. In 2024 zal Emile Claus dan ook letterlijk ontwaken in de stad. Zijn kunst en beeltenis zal doorheen het jaar op verschillende plaatsen opduiken via banners, stickers, projecties en unieke dragers. Claus komt terug thuis. Laat je verrassen en ervaar met eigen ogen waarom deze kunstenaar terecht de belangrijkste vertegenwoordiger van het impressionisme in België is. Met Emile Claus. 2024, een lichtjaar wil men een brede doelgroep bereiken van Deinzenaars en mensen uit de regio, zowel kunstliefhebbers als mensen die minder vertrouwd zijn met het oeuvre van Claus.

De “Column van Carlos Alleene “. Carlos is journalist –publicist en brengt elke week om 11 uur een column. Deze kunnen gaan over de meest diverse onderwerpen en personen maar telkens met een knipoog naar de luisteraar

Carlos Alleene (op de foto met Roland Aerssens) bracht vandaag zijn 150ste column. Tijd om even uitgebreid stil te staan bij de maker, de bezieler en ‘cultuurbarbaar’ Carlos himself. Alles doorspekt met zijn eigen muziekkeuze. En aan elke plaat zat een verhaal verbonden.

Sinds een paar jaar leest journalist-publicist Carlos Alleene elke zondag in het populaire programma Up To Date stipt om elf uur een column voor op Radio Tequila. Columns die gaan over de meest diverse onderwerpen maar altijd met een knipoog naar de luisteraar toe. “Het zijn absoluut geen polemische columns. Zoiets past niet op een zondagochtend. Integendeel, ze zijn geschreven vanuit een gevoel van mededogen voor de medemens en alles wat ik om me heen dagelijks observeer,” zegt Carlos daar zelf over.

Alleene geniet in de regio vooral bekendheid als initiatiefnemer van ‘Een uur cultuur’, een interviewreeks die hij met bekende gasten als Kurt van Eeghem, Herman Brusselmans, Mia Doornaert, Annelies Beck, Tinneke Beeckman, en anderen telkens voor een volle zaal opstartte in de raadzaal van het Deinse administratief centrum. Nadien verhuisde ‘Een uur cultuur’ naar het Leietheater waar onder andere filosoof Maarten Boudry, Erik Vlaeminck, Pascal Verbeken, Charlotte van den Broeck en Josse De Pauw zijn gasten waren.

Naast ‘Een uur cultuur’ is hij samen met zoon Karel – master in Kunstwetenschappen – literatuurrecensent voor de nieuwssite ‘Cutting Edge’. Voorts is hij auteur van ‘Voor ik het vergeet’ (uitgeverij Vrijdag), ‘Mijn schaduw blijft kleur’ een kunstboek over glaskunstenaar Jan Leenknegt, een monografie over kunstenaar Yves Beaumont en ‘De kasteelheren van Ooidonk’.

Zijn wekelijkse column op radio Tequila is het gevolg van de talloze reacties die hij kreeg op ‘Brieven aan Richard Minne’ en zijn rubriek ‘Leven en Latem Leven’ op Facebook. Naar aanleiding van zijn vijftigste column op radio Tequila publiceerde hij een selectie van zijn beste columns. Een boekje dat werd voorgesteld naar aanleiding van het veertigjarig bestaan van Radio Tequila, waarvan hij zijn auteursrechten afstond aan de radio.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − vier =