Up To Date van 6 december 2020

Up To Date van 6 december 2020

december 9, 2020 0

Patrick Bleyenberg is de voorzitter Gezinsbond Aalter en kwam vertellen over het geboortebos in Aalter. Gezinsbond Aalter en Natuurpunt Aalter planten voor de 5e keer een geboortebos in Aalter. Inschrijven kan nog tot 15 december. Voor de eerste keer worden ook ouders uit Knesselare en Ursel uitgenodigd om mee te doen. Het bos komt dit jaar in Hageland op de voormalige feestweide. Ouders uitnodigen om allen samen op een zonnige herfstdag een boom te komen planten kon dit jaar niet. Er werd daarom een oplossing gezocht samen met het Agentschap Natuur & Bos (ANB) die het terrein en de bomen ter beschikking stellen. De bomen zijn aangeplant door ANB zelf.

Het geboortebos maakt deel uit van een volledige aanplant door ANB op de voormalige feestweide, met een rijke variatie aan bomen en struiken. Het geboortebos zelf bestaat uit eikenbomen. De Gezinsbond labelt de eikenbomen met de naam en de geboortedatum, en stuurt de ouders via mail of sms aanwijzingen om hun boom te kunnen vinden. Als ze van hun boom een foto doorsturen naar de Gezinsbond, dan krijgen ze een boomdiploma en een promotiepakket thuisbezorgd. Er is ook geen haast bij: men krijgt tot eind januari volgend jaar de tijd om de foto door te sturen. De namen van alle kinderen, die uiterlijk op 15 december ingeschreven zijn, komen begin volgend jaar op een geboortebord aan het nieuwe bos. Alle ouders verwittigen van dit initiatief is niet mogelijk gezien de privacy–wetgeving en dat is jammer want de reacties van ouders is groot. Ze appreciëren het initiatief enorm. Intussen zijn er al plannen om ook volgend jaar een geboortebos te hebben.

Jente Vanhaesebrouck was al eens te gast toen hij startte met zijn eigen bedrijf: Eduscale, wat complexe software en technologie vanzelfsprekend maakt. Jente is een 22-jarige Deinse ondernemer en hij lanceerde recent Eduscale. Een bedrijf dat technologiestart-ups helpt groeien door middel van educatie. Op deze manier willen ze technologieproducten eenvoudiger en relevanter maken voor de eindgebruikers. In februari werd Jente nog genomineerd als student-ondernemer van het jaar met zijn onderneming Phelix Branding. Ondertussen is hij afgestudeerd als office manager en begonnen als ondernemer in hoofdberoep. Er wordt wel eens gezegd dat we in een “abonnementen-economie” zitten. Voor technologiebedrijven is het dus uiterst belangrijk om bestaande klanten lang bij te houden. In een wereld waar termen zoals artificiële intelligentie en data in het rond worden gegooid, maakt Eduscale online programma’s om deze technologieën te verhelderen. “We willen de gebruiker empoweren om een product te gebruiken door leuke en interactieve leermodules te bouwen. Het heeft dus niet alleen voordelen voor de eindgebruiker, maar ook voor het bedrijf dat de programma’s laat bouwen. Educatieve content kan merkvoorkeur tot 131% doen stijgen. Klanten die consistent worden opgeleid zijn vaak ook loyaler en winstgevender. Eduscale helpt snelgroeiende technologiestart-ups zoals StriveCloud, om onderwerpen zoals gamificatie, data en E-sport te verhelderen.” Wie meer wil weten over Eduscale, kan bijkomende informatie vinden op www.eduscale.pro of via sociale media.

Kimberly Claeys en Bitoy Van Lancker maakten het campagnelied voor ‘Kruisem Verlicht’. In de laatste twee weken voor de kerstvakantie laat ‘Kruisem Verlicht’, het samenwerkingsverband burgers & gemeente, dit campagnelied op de Kruisemnaren los. Dat doen de initiatiefnemers niet zomaar. Ze vragen aan de inwoners om beeldmateriaal op te sturen voor hun campagnelied. De release van de videoclip wordt nog voor de kerstperiode verwacht. Kruisemnaren Bitoy Van Lancker en Kimberly Claeys smolten hun talenten samen tot een hartverwarmend lied voor hun gemeente. “Wat is beter om mensen met elkaar te verbinden dan muziek?” Hierbij willen ze ook tonen er voor elkaar te zijn in deze coronatijden. Alle inwoners van Kruisem worden uitgenodigd een eigen videofilmpje te maken met dit lied en het naar Kruisemverlicht door te sturen (videoclip@kruisemverlicht.be). Op die manier willen ze er een fijne officiële campagneclip van: ‘van inwoners voor inwoners.’

De officiële clip mag verwacht worden tegen het begin van de kerstvakantie. Er zijn een aantal richtlijnen waar rekening moet mee gehouden worden. Deze vindt men terug op de website van Kruisem. Een van de initiatiefnemers is Sophie Van den Eynde: “Dorpen als Kruisem zijn écht in beweging: overal zie je lichtjes als teken van troost en solidariteit, maar ook steeds meer hartverwarmende initiatieven duiken op, gesteund door ons, maar vertrekkend vanuit de inwoners. Het platform is dus zeker van plan om blijvend een beroep te doen op inwoners om verbindende en hartverwarmende initiatieven op poten te zetten.

De 4-koppige groep JAKOBISTAN met o.a. Kobe Ardui en Wouter Reggers bracht op 26 november hun tweede EP uit: ‘Twee volle manen later’.  Vanuit een liefde voor taal en muziek maken Kobe Ardui, Wouter Reggers, Jakoba Van der Linden en Stef Bollaert nummers waarbij verhalen en sfeer centraal staan. De bezetting breidt uit, de nummers worden groter en de invloeden overspannen meerdere genres, van pop/rock tot elektronische muziek. Doorheen de laatste twee EP’s werkt Jakobistan samen met producer Sasja Maekelberg aan hun voortdurend evoluerende sound. Jakobistan is: Kobe Ardui – Gitaar, Zang; Wouter Reggers – Toetsen, Zang; Jakoba Van der Linden – Toetsen, Zang; Stef Bollaert – Drums. Ardui. www.jakobistan.be

Seppe, Sjoukje en Jelle, drie leerlingen uit 7 Business Support van Leiepoort Campus Sint-Vincentius, zetten dit jaar de minionderneming Unilux op poten. Ze doen dit in samenwerking met Vlaio. Op deze manier leren de jongeren hun persoonlijke mogelijkheden verkennen aan de hand van een eigen onderneming. Onder begeleiding van Lore Van Den Heede, Eveline Desmet en Lorenz De Grauwe verkoopt dit enthousiast team veilige mondmaskers met certificaat voor jong en oud, groot en klein. De klant kan zelfs zijn eigen ontwerp op één van de maskers laten drukken! Benieuwd naar het resultaat? Ga dan zeker eens naar www.uniluxdeinze.be. De volgende leerlingen maken deel uit van deze minionderneming: Seppe Van Daele, Sjoukje ’t Kindt en Jelle Van Kerrebroeck. 

Enkele gesprekken kunnen nog bekeken worden op de Facebookpagina van Radio Tequila.

De playlist van Roland, Emile en Paul had deze keer als thema: De Sint brengt ‘POP’…

Aqua – Barbie Girl
Santana – Let The Children’s Play
VOF de Kunst – Paard Zonder Naam
America – Horse With No Name
NICOLAS Peyrac – So Far Away From L.A.
John Fogerty – The Old Man Down The Road
Bruce Springsteen – Letter To You
Michel Polnareff – La poupée Qui Fait Non
Cliff Richard – It’s All In The Game
France Gall -Poupée De Cire Poupée De Son
Jeanette – Porque Te Vas

Verzoeknummers vanwege de Sint himself:

Cornelis Vreeswijk – Daarom Noem ik Jou Mijn Liefste
Eric Clapton – I Can’t Stand It
The Beatles – No Reply
Robert Palmer – Addicted To Love
Redbone – Come And Get Your Love
Balthazar – Losers

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 + vier =