Up To Date van 23 mei 2021

Up To Date van 23 mei 2021

mei 24, 2021 0

De eerste gast van deze aflevering van Up To Date kwam uit eigen huis. Emile Wallays, onze presentator van GOAL op zondag van 8 tot 10 en medepresentator van UP-TO-DATE kwam aan de gastentafel zitten want hij studeert dit jaar af als journalist. Hij stelt ons zijn bachelorproef voor.

In de afgelopen Tour de France van 2020 stonden slechts twee Afrikaanse wielrenners aan de start. Aan de start van de Giro d’Italia 2021 deden drie Afrikanen mee. In de Ronde van Spanje van 2020 bleef het aantal ook onder de tien, toen bleef het aantal steken op zeven. Blanke Afrikanen in het wielerpeloton zijn een zeldzaamheid, een zwarte Afrikaan is een unicum. In het afgelopen wielerseizoen 2020 reden slechts elf Afrikanen op 551 renners op het hoogste niveau in het profpeloton. Waarom blijft de komst van de Afrikaanse renner in het huidige wielerpeloton uit?

Deze Bachelorproef van student Journalistiek Emile Wallays onderzoekt welke oorzaken aan de basis liggen van de moeilijke doorbraak van de Afrikanen. Bovendien probeert ook mogelijke oplossingen aan te bieden voor het probleem. De thesis is opgebouwd uit verschillende getuigenissen en informatie van betrokken personen zoals sportfysioloog Peter Hespel, wielerjournalist Carl Berteele, wielrenner Gosse van der Meer, Afrika-expert Stijn Vercruysse, ploegleider bij Trek-Segafredo Luc Meersman en ex-renner Serge Pauwels. Verder is er ook cijfermateriaal van de Internationale Wielerunie terug te vinden in het onderzoek.

De belangrijkste conclusie van dit dossier is dat er heel wat factoren meespelen in het verhaal van de Afrikaanse renner. Ten eerste kennen Afrikanen niet de wieler- of fietscultuur die hier al van in de 19de eeuw aanwezig is. Bovendien is er geen piramidesysteem in Afrika die de jeugd de kans geeft door te stromen naar de profs. Jonge renners kennen amper begeleiding en beschikken meestal niet over het nodige materiaal. Daarnaast worden in Afrika ook amper koersen georganiseerd en kan de koerscultuur daardoor niet aangewakkerd worden.

Een ander probleem waarmee de Afrikanen vaak te maken hebben zijn de visumproblemen. Het maakt het er niet makkelijker op om hier in Europa te koersen en ook heimwee speelt heel erg mee in het verhaal. Daarnaast moeten de ‘wetten van het wielerpeloton’ ook aangeleerd worden. Fietsen is een rariteit. Het cultuurelement tussen Europa en Afrika is te groot om dat in afzienbare tijd goed te maken. Dat de Afrikaanse jeugd ook geen voorbeelden heeft om naar op te kijken, maakt het er niet beter op. Hier spiegelt de jeugd zich aan prestaties van Evenepoel, Stuyven, … En tot slot is er ook een gebrek aan financiële middelen.

Toch is er hoop voor het Afrikaanse wielrennen. In 2025 wordt in Afrika voor het eerst in 125 jaar een wereldkampioenschap wielrennen georganiseerd. Het WK kan een kiem zijn die het wielrennen kan aanwakkeren en dat kan culmineren tot een hoogtepunt. Belangrijk daarbij is in het achterhoofd te blijven houden dat de wielertraditie slechts in een aantal landen zal ontplooien. Maar dankzij Luis ‘Lucho’ Herrera, de eerste Colombiaanse rondewinnaar, is de wielermicrobe in Colombia ook terechtgekomen. Nu doen Zuid-Amerikanen ook mee voor de prijzen. Er is dus hoop voor Afrika. Al zullen coureurs wel moeten gevonden worden daar waar de omstandigheden goed zijn en waar het materiaal goed is. En tot slot zullen er investeringen moeten komen. Het wordt een werk van lange adem, dat bovendien zijn tijd zal kosten.

Wiliam Ploegaert gaat na 38 jaar dienst in de tekenacademie waarvan 30 jaar als directeur nu op pensioen. William verstuurde aan alle leerlingen van de tekenacademie in Deinze, de ouders en sympathisanten, van nu en de afgelopen 30 jaar, een open brief. Sedert 1 mei is hij met pensioen. Ironisch genoeg op de Dag van de Arbeid. Hij deed dit omdat hij niet van iedereen persoonlijk afscheid kon nemen, en omwille van de huidige corona-maatregelen. Al is hij er zich van bewust dat zelfs langs deze weg niet iedereen bereikbaar is. Die verdomde corona heeft zijn laatste schooljaar behoorlijk vergald. Plots zag hij datgene wat de academie zo de moeite waard maakte, op een vrijdag de dertiende, vernietigd worden. Geen vrolijke vermenging van jong en oud meer, geen sociale kruisbestuiving, geen inspirerende werkzaamheid of plezierige chaos… Enkel nog regels, en nog meer regels, waarbij alle spontaniteit verdween. Toen sommigen de directeur hier zelfs de schuld van gaven, werd het hem te veel en moest hij node afhaken. Voor hem liep een jarenlange carrière dus af op een sisser.

Dat neemt niet weg dat men zo goed mogelijk de werking van de academie heeft proberen verder te zetten. Omdat voor William de leerling belangrijk is en dat zij de academie ook in moeilijke tijden een warm hart toedragen. Voor de academie zal echter in meer dan één opzicht veel veranderen na zijn vertrek. Het stadsbestuur besliste beeldende kunsten en podiumkunsten onder te brengen in één administratief geheel en dat betekent dat, na meer dan 150 jaar autonomie, de “tekenacademie” opgaat in de “kunstacademie” KADE en er dus geen directeur beeldende kunsten meer zal zijn maar een artistiek coördinator die zal functioneren onder een algemeen directeur. Dat zal zonder meer een andere dynamiek creëren. Hij hoopt dat elke leerling daar slechts voordelen van zal ondervinden. Van hieraf gaat William alleen verder. Hij kijkt er naar uit om nog iets met zijn eigen artistieke bezigheden te kunnen realiseren.
William wil bij deze iedereen, maar dan ook iédereen: de leerlingen van nu en toen, de ouders die het vertrouwen schonken, de vele sympathisanten die ondersteunden, … vanuit de grond van zijn hart bedanken.

De “Column van Carlos Alleene “. Carlos is journalist –publicist en brengt elke week om 11 uur een column. Deze kunnen gaan over de meest diverse onderwerpen en personen maar telkens met een knipoog naar de luisteraar.

Patricia Ceuterick, Manager Bedrijvenvereniging De Prijkels vzw had het over de Mobiliti-App. Howest (Hogeschool West-Vlaanderen), stad Deinze, Actief Interim en bedrijvenvereniging De Prijkels vzw slaan de handen in elkaar om met Mobiliti, een ride sharing platform, het bedrijventerrein bereikbaar te maken voor studenten en schoolverlaters door het delen van ritten via de Mobiliti App. De onderzoeksgroep Security & Privacy, verbonden aan de opleiding Toegepaste Informatica van Howest, ontwikkelt de Mobiliti App met de steun van het Europees Regionaal Fonds (Blockchain IN Government, Interreg) om innovatie te stimuleren in de Noordzeeregio. Mobiliti innoveert met blockchain als technologie om de gebruikers te doen samenwerken op vlak van mobiliteit.

Werking: De gebruikers worden toegevoegd aan het Mobiliti platform door het bedrijf of het interimkantoor. Ze worden per e-mail uitgenodigd om de Mobiliti App te downloaden. De pendelaar kan een rit aanbieden door ingave van vertrek- en aankomstpunt, vertrekdatum en -uur en het aantal passagiers dat hij kan vervoeren. De passagier kan een rit zoeken door ingave van het vertrek- en aankomstpunt, de datum en het tijdstip. De zoekresultaten bestaan uit een overzicht aan ritten die aansluiten op de vraag en het aantal vrije plaatsen. Er kan een oppikplaats voorgesteld worden. Een passagier kan ook een rit aanvragen via een ritverzoek.

Doelgroep en locatie: De Mobiliti App zal worden getest bij de doelgroep en de locatie waar de nood aan mobiliteit het hoogst is. De meeste werknemers pendelen dagelijks met hun wagen alleen naar het werk. Voor de doelgroep van studenten en schoolverlaters die op een bedrijventerrein een stage lopen, duaal leren (leren en werken combineren) toepassen of een job willen uitoefenen, is bereikbaarheid een groot probleem. Met de Mobiliti App willen we deze doelgroep met een mobiliteitsvraag op een veilige manier verbinden met het aanbod aan ritten. Het bedrijventerrein wordt bereikbaar voor deze jongeren en de bedrijven zelf kunnen makkelijker de juiste werkkrachten aantrekken.

Duurzame mobiliteit in Deinze: Stad Deinze wil dit proefproject graag ondersteunen aangezien de stad volop inzet op duurzame mobiliteit. Zo was Deinze de stad met het eerste Mobipunt in Vlaanderen. Het bevindt zich tegenover dienstencentrum Leiespiegel en het bevat een fietsenstalling, fietspomp, deelfietsen, deelauto’s en een oplaadpunt voor elektrische wagens. Deinze heeft al in 2016 het Europese Burgemeestersconvenant ondertekend. Hiermee engageert de stad zich om de Europese klimaatdoelstellingen te behalen door de CO2-uitstoot op het hele grondgebied te verminderen. Een gedeelde mobiliteit kan helpen om de uitstoot te verminderen.

Bedrijvenzone De Prijkels is gelegen langs de E17 en is met de wagen vlot bereikbaar. Helaas merken we dat dit voor veel werknemers vaak het enige goede vervoersmiddel is, aangezien het openbaar vervoer nauwelijks aanwezig is en de vooruitzichten hierop evenmin positief zijn. Velen willen wel een ander vervoersmiddel kiezen, maar blijven om comfortredenen toch voor de wagen kiezen. De Bedrijvenvereniging De Prijkels, de vzw die de bedrijven groepeert, wil wegens milieu-overtuigingen (klimaatdoelstelling), gezondheidsredenen (meer bewegen), fileredenen, …, de werknemers van de verschillende bedrijven stimuleren om andere vervoersmiddelen te kiezen. Hier sluit het project van de Mobiliti App 100% op aan.

Communicatiecampagne: Howest werkt een communicatiecampagne uit met de betrokken partijen en wil zoveel mogelijk bedrijven van De Prijkels warm maken om deel te nemen. Kritische jonge bestuurders zijn belangrijk om het project succesvol te kunnen testen. De bedrijven worden ingelicht via informatiesessies in juli en augustus en de uitzendkrachten via Actief Interim vanaf september. Het contact tussen passagier en chauffeur zal gedurende vier weken worden getest in het najaar (half oktober tot half november). Kostprijs: Aangezien het om een proefproject gaat is deelname gratis. Howest wil met dit project duurzame mobiliteit stimuleren en heel wat bijleren over het potentieel van blockchain technologie tegenover klassieke IT-oplossingen die werken op basis van een centrale database.

Thibaut Sprengers, bijna 7 jaar geleden overleefde hij een val van 23 meter uit een appartement. Vandaag zat hij bij ons aan tafel in onze studio om zijn verhaal met ons te delen. Op 20 oktober 2014 maakte hij slaapwandelend een val van 23 meter vanuit zijn hotelkamer in Boedapest. Hij was er samen op reis met zijn toenmalige vriendin Ines. Hij smakte op het beton neer. Hij moest één jaar revalideren. Hij verloor zijn rechteronderbeen en zijn linker onderbeen geraakte verlamd. Ondanks alles heeft hij sowieso veel geluk gehad want normaal overleef je dergelijke val nooit. Stappen met een prothese gaat met behulp van krukken en voor lange afstanden heeft hij een rolstoel nodig, al doet dit bijzonder veel pijn omdat zijn bekken verschoven is door de val. Ook zijn door de val zijn al zijn organen naar boven geschoten wat enorm veel interne schade aangericht. Het lange verblijf in het UZ Gent werkte inspirerend om te zien hoe sterk en positief de mensen kunnen zijn waarbij niemand klaagt. Thibaut studeerde rechten en kan dus nog steeds dit beroep uitoefenen. Een verhaal dat ook onze luisteraars ongetwijfeld kan inspireren en boeien. Hij nam ook deel aan het programma van Geubels

Je kan zoals elke week het programma integraal opnieuw beluisteren op maandagavond. Stem af van 19 u tot 21 u via FM 106.2 voor de regio Deinze of FM 107.8 voor de regio Aalter. Het kan ook online via www.radiotequila.be op de smartphone, tablet of laptop. Enkele gesprekken kunnen ook bekeken worden op de Facebookpagina van Radio Tequila.

Roland koos als thema voor zijn playlist als thema “PINKster-playlist”

Johnny Cash – Sunday Morning Coming Down

Verzoeknummer Carlos Alleene (aansluitend 11u) – Dusty Springfield : Son of a Preacherman.

Philippe Robrecht – Vurige Tongen
PINK – What About Us
Arno (72) – Solo Gigolo
PINK Floyd – Wish You Were Here
Norman Greenbaum – SPIRIT In The Sky
Leo Sayer (73) – Long Tall Glasses
Nicole – Een Beetje Vrede
The Alan Parsons Project – Eye In The Sky
Bart Peeters – Genstertje
Balthazar – Fever
Elisa Waut – Four Times More
Oscar & The Wolf – Fever
John Lennon – Crippled Inside 
The Scabs – Crystal Eyes
Elvis Presley – Latest Flame
Neil Diamond – I Am I Said

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 − 2 =